Codziennie na alejach polskich miast możemy odnotować budowane w niesamowitym tempie nowe biurowce, centra komercyjne, obiekty użytkowe a także szereg przeróżnych działań inwestorów dla przykładu. stadiony, zajazdy, jadłodajnie, drogi i tym podobne.
W trakcie finalizacji każdej z tych inwestycji ujawnia się potrzeba przewiezienia gigantycznej ilości artykułów budowlanych o różnych specyfikacjach a także rozmiarach. Tranzyt materiałów niezbędnych do budowy zalicza się do niezwykle uciążliwych czynności, tymczasem stała ewolucja branży budowlanej sprawia, iż zaczyna być on coraz dużo bardziej istotny.
Przewóz materiałów budowlanych rozbity jest na przewóz na zewnątrz oraz w środku. Taki rodzaj klasyfikacji jest efektem usytuowania tras przerzutu w stosunku do obszaru prac budowlanych.
- zewnętrzny to są wszelakie funkcje tranzytowe połączone z transportem materiałów, półfabrykatów, konstrukcji względnie sprzętu do magazynów ewentualnie wprost na obszar budowy. Dodatkowo w ramach przewozu „na zewnątrz” przeprowadza się transport gleby poza miejsce przeprowadzanych usług budowlanych;
- transport „wewnątrz” skoncentrowany jest na przerzucie wszystkich koniecznych materiałów z składów lub zakładów wytwarzania prosto na plac budowy.
Pojazdy wykorzystywane w tranzycie materiałów budowlanych są fachowo wyposażonymi pojazdami przystosowanymi do pracy w najgroźniejszych lokacjach. Ze względu na kierunek transportowania wydziela się przewóz poziomy i pionowy. Występuje także klasyfikację pod względem zróżnicowania dróg przerzutu: drogą kolejową, samochodowy, rzeczny a także linowy. Podczas transportu poziomego wykorzystuję się sieci oparte o pociągi ewentualnie drogowe. Z racji na to że to jest przewóz odległy, machiny używane do transportu zawsze muszą być w mocy zabrać możliwie jak największą ilość towaru.
Podczas transportu drogowego zewnętrznego używa się:
- samochody towarowe (same bądź wyposażone w specjalistyczną przyczepkę);
- ciągniki z przyczepami;
- samochody offroad o zawieszeniu napędzanym sprężonym powietrzem;
W przewozie „wewnątrz” także wykorzystuję się ciężarówki używane w transporcie „na zewnątrz” z ową innością, że przebywają zdecydowanie mniejsze odległości przy bezsprzecznie pomniejszonej szybkości. Wewnątrz placu budowy bujniejsze zastosowanie znajduje się specjalnie dla środków tranzytu niedalekiego: pojazdy akumulatorowe, z napędem spalinowym, o napędzie hydraulicznym, różnego typu koparko-ładowarki, taczki a także przerzut manualny.
Dowiedz się więcej: CPA – Posadzki Anhydrytowe